Uciekający prąd z akumulatora

Janisz radzi - Uciekający prąd z akumulatoraProblemy z uciekającym prądem wcale nie dotykają tylko właścicieli starszych aut. Kiedy okazuje się, że akumulator w naszym samochodzie jest rozładowany, podłączamy go pod prostownik i kiedy instalujemy z powrotem w samochodzie, auto bez problemu uruchamiamy. Jednak, kiedy przychodzimy następnego dnia rano, historia z słabym akumulatorem się powtarza… Cenny do rozruchu prąd gdzieś „ucieka”. Co należy zrobić? Czy to awaria akumulatora? Serwis JANISZ od wielu lat hołduje zasadzie 100% sprawnośći w Twoim samochodzie – prześledżmy jakie problemy najczęściej dotykają układ elektryczny i jak sobie z nimi możemy radzić. Zacznijmy od podstaw.

Skąd się biorą problemy z akumulatorem?

Czasem za winowajcę problemów z uruchomieniem silnika uznaje się słaby akumulator, ale jak się okazuje, nie tędy droga. Nie od razu należy wyrzucać kilkaset złotych na zamianę „baterii”. Jeżeli akumulator rozładował się tak szybko, może to oznaczać, że nasz samochód wykazuje zbyt duży pobór prądu na postoju. Aby to sprawdzić, musimy zaopatrzyć się w miernik uniwersalny z możliwością pomiaru prądów przepływających w obwodzie (czyli [A] amperomierz).

Janisz radzi - Uciekający prąd z akumulatoraPamiętajmy, że mierząc natężenie prądu, miernik wpinamy w obwód szeregowo. Możemy to zrobić np. pomiędzy plusową klemą, a plusowym biegunem akumulatora. Odpinamy klemę, przykładamy czarną (minusową) sondę miernika do klemy, a czerwoną sondę do plusowego bolca akumulatora i odczytujemy wskazane wartości. To wszystko wydaje się być trochę jak „czarna magia” ale jeśli sami nie jesteśmy w stanie dokonać analizy sprawności układu – zostawmy to profesionalistom.

Wartość pobieranego prądu na postoju jest różna w zależności od wyposażenia, które posiadamy w samochodziew i jego zaawansowania technicznego. Za poprawne wartości można przyjąć maksymalnie do ok. 50mA, (0,5A) przy czym im mniej skomplikowany samochód, tym wartości te powinny być niższe. W nowszych samochodach w pierwszych minutach po zamknięciu samochodu te wartości mogą być nawet dziesięciokrotnie wyższe, ale jak tylko dezaktywują się systemy podtrzymujące niektóre funkcje samochodu, np. sterowania elektrycznymi szybami. Wtedy wartość prądu powinna znacznie się obniżyć.

Czasem przyczyna zwiększonego poboru prądu na postoju może być naprawdę prozaiczna – na przykład źle przykręcona klema do akumulatora. Jednak zdarzają się również przypadki zupełnie odwrotne. Problem może tkwić głęboko w instalacji, np. na skutek mało profesjonalnej naprawy powypadkowej. Nie myśl o swoich problemach z prądem, już dziś umów się na wizytę w serwisie Grupy JANISZ.

Jeżeli chcesz mieć pewność, że twój akumulator jest sprawny, zapraszamy do serwisu GRUPY JANISZ. W celu uzyskania szczegółowych informacji lub umówienia wizyty prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta pod nr 58 320 16 16.