Tajemnice manualnej skrzyni biegów

foto-janisz-skrzynieW nowych samochodach stosowane są coraz mocniejsze jednostki napędowe. Generowana moc oraz moment obrotowy dochodzą czasem do monstrualnych wartości. Żeby było możliwe wykorzystanie potencjału auta na drodze, a nie tylko posiadanie wszystkich koni mechanicznych na papierze, potrzebne jest odpowiednie przeniesienie napędu. I taką rolę spełnia skrzynia biegów, która też potrzebuje od Nas ingerencji – uspokajamy, w serwisie firmy JANISZ podejmujemy się napraw skrzyń biegów.

Zacznijmy od samej roli skrzyni biegów w samochodzie. Niezależnie od rodzaju skrzyni jej zadaniem jest efektywne wykorzystanie mocy silnika. Jak wiadomo, większość jednostek napędowych ma ograniczony zakres prędkości obrotowej. Przeważnie wynosi on od 0 do 7000 obr./min w przypadku ZI oraz do 5000 obr./min w ZS. Gdyby nie było skrzyń biegów, jazda samochodem byłaby utrudniona, a podjechanie pod wzniesienie mogłoby okazać się nie lada wyzwaniem. Dzięki zmiennym przełożeniom w skrzyni biegów możliwe jest utrzymanie optymalnej prędkości obrotowej silnika w zależności od chwilowego obciążenia i prędkości jazdy.

Skrzynie biegów muszą spełniać określone wymagania. Priorytety to niezawodność i żywotność skrzyni. Jest to bardzo istotne, żeby przyszły nabywca samochodu nie musiał po przejechaniu 100 tysięcy kilometrów wymieniać przekładni. Niezawodność tego podzespołu jest w dużej mierze uwarunkowana wytrzymałością kół zębatych oraz odpowiednim doborem łożysk tocznych. Ze względu na trwałość przy większych obciążeniach najczęściej stosuje się łożyska stożkowe. Popularne są również łożyska wałeczkowe — ich parametry wytrzymałościowe są tylko nieznacznie gorsze. Najmniej wytrzymałe są łożyska kulkowe. Wy nie musicie o tym wiedzieć, w naszym serwisie mechanicy znają się na konstrukcjach starszych skrzyń biegów jak i nowoczesnych zespołów przekładniowych.

Najczęściej… manualna skrzynia biegów

Manualne skrzynie biegów są smarowane olejem. Stosuje się do nich inny płyn niż do silników. Większość producentów twierdzi, że nie wymienia się oleju smarującego w skrzyni, jednak powinno się to robić mniej więcej co 100 tysięcy kilometrów. W serwisie firmy JANISZ stosujemy oleje najlepszej jakości, gwarantujące dużą żywotność części.

Manualne skrzynie biegów są znane z trwałości, ale nie powinno się doprowadzać do ich przegrzania. W związku z tym niewskazana jest jazda na wysokich obrotach przez dłuższy czas. W większych pojazdach można spotkać się z osobną chłodnicą obsługującą jedynie skrzynię biegów. Doprowadzenie do przegrzania znacznie skraca żywotność elementów w niej zastosowanych (na przykład łożysk).

Sprawdź swoją skrzynie biegów w serwisie JANISZ – już dziś umów się na przegląd!