Samochody jak smartfony

Janisz Radzi - Samochody jak smartfonyBranża motoryzacyjna znajduje się w fazie głębokiej transformacji. Zaawansowane oprogramowanie i przetwarzanie big data z samochodów połączonych w chmurze stanowią równie ważny kierunek rozwoju samochodów jak nowe napędy. Dla przykładu Japońska marka, w odpowiedzi na te zmiany prowadzi od 2015 roku głęboką restrukturyzację, powołując do życia nowe firmy badawcze, specjalizujące się w opracowywaniu i wdrażaniu do motoryzacji najnowszych technologii informacyjnych.

Firmy motoryzacyjne od dawna pracują nad zaawansowanymi technologiami informacyjnymi, czego najlepszym przykładem są powszechnie stosowane w samochodach Japońskiego koncernu systemy bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense i Lexus Safety System. W 2015 roku jako pierwszy producent w świecie, Toyota wprowadziła w Japonii do swoich wybranych modeli system ITS Connect. Dzięki komunikacji między samochodami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową umożliwia on automatyczne przekazywanie pojazdom informacji o sytuacji drogowej, dzięki którym pojazd może automatycznie zareagować na niebezpieczną sytuację bez udziału kierowcy.

W utrzymaniu tempa rozwoju nowych technologii cyfrowych wspierają Toyotę powołane w ostatnich latach firmy badawcze, takie jak Toyota Research Institute, Toyota Connected, Toyota Research Institute-Advanced Development czy Toyota AI Ventures.

Autonomiczne samochody coraz bliżej

Sprawna komunikacja w chmurze jest warunkiem koniecznym do rozwijania technologii autonomicznego prowadzenia. Działający od 2015 roku Toyota Research Institute specjalizuje się w pracach nad systemami autonomicznej i półautonomicznej jazdy, robotyką i sztuczną inteligencją. Obecnie firma pracuje nad komercjalizacją systemów bezpieczeństwa czynnego nowej generacji – Guardian i Chauffeur. System Guardian wspomaga kierowcę w bezpiecznym prowadzeniu, interweniując w ryzykownych sytuacjach, aby uniknąć kolizji. Chauffeur to tryb jazdy w pełni zautomatyzowanej, podczas której użytkownik nie zajmuje się prowadzeniem auta. Równolegle z tymi technologiami Toyota Research Institute opracowuje kolejne generacje domowych robotów wspomagających osoby mające trudności z poruszaniem się oraz pracuje nad nowymi materiałami z wykorzystaniem sztucznej inteligencji i uczenia się maszyn. Firma wspiera także budowę systemu Car Learning to Act (CARLA), symulatora zautomatyzowanej jazdy z otwartym kodem źródłowym.

Samochody jak smartfony

W 2016 roku powstała firma Toyota Connected, która zajmuje się prowadzeniem badań nad wykorzystaniem przetwarzania wielkich baz danych w samochodach osobowych. Spółka od razu nawiązała współpracę z Microsoftem, który udostępnił jej swoją technologię chmury Microsoft Azure. Efektem będą nowe rozwiązania w dziedzinie usług teleinformatycznych w samochodzie, w tym współpraca inteligentnego samochodu z inteligentnym domem i internetem przedmiotów, coraz bardziej spersonalizowane systemy multimedialne i nowe systemy bezpieczeństwa, a także integracja z systemami smart city. Najpilniejszym zadaniem stojącym przed Toyota Connected jest standaryzacja technologii łączności samochodów i bezproblemowe logowanie się w systemach telekomunikacyjnych w różnych regionach.

Pierwszy system połączonych samochodów Toyoty

Toyota zajmuje się łączeniem samochodów od początku XXI wieku. W Japonii już od lat działa opracowany przez Toyotę system przetwarzania anonimowych danych przesyłanych przez auta tej marki. Wkrótce firma wprowadzi na rynek jego drugą generację opracowywaną wspólnie z japońską firmą telekomunikacyjną KDDI. Nowy system obejmie swoim zasięgiem Japonię i Stany Zjednoczone, a z czasem będzie wprowadzany do kolejnych regionów. Z usług tych będą korzystały wypożyczalnie samochodów, serwisy carsharingowe i ridesharingowe, korporacje taksówkowe czy firmy ubezpieczeniowe. Ogromnym ułatwieniem i źródłem oszczędności dla kierowców będzie możliwość korzystania z lokalnych sieci komórkowych bez roamingu.

Współpraca Toyoty z KDDI przyniosła pierwsze efekty już w kwietniu 2017 roku. Obie japońskie firmy wraz z Tokyo Hire-Taxi Association rozpoczęły testy systemu zbierania i przetwarzania danych, które posłużą do opracowania systemu usług taksówkarskich nowej generacji. Za pośrednictwem sieci komórkowej i modułu TransLog system będzie zbierał dane na temat samochodu i jego działania w czasie jazdy oraz nagrania z kamery zamontowanej na pokładzie. Posłużą one do tworzenia dynamicznych map i zaawansowanych usług mobilnych dla taksówkarzy.

Mobility Services Platform

W 2016 roku Toyota wprowadziła na rynek w Japonii moduł DCM (Data Communication Module) instalowany w samochodach, który przekazuje dane z pojazdu do platformy Mobility Services Platform. Ta cyfrowa platforma służy do integracji usług mobilnych różnych firm i operatorów. Jednym z pierwszych zastosowań nowej platformy i modułu DCM jest system punktowy PHV Connected Power Service, który dostarcza nabywcom Toyoty Prius Plug-in Hybrid rozmaite korzyści uzależnione od dystansu przejechanego w trybie czysto elektrycznym (EV). Firmy energetyczne przyznają kierowcom Priusa punkty za jazdę w trybie EV, którymi klienci mogą płacić za zużytą energię lub wymieniać je na różne produkty.

Avis Budget Group wykorzystuje platformę Toyoty, aby dostarczyć użytkownikom bardziej zaawansowane funkcje i zwiększyć wydajność usług, m.in. skracając czas logowania do wynajmowanego samochodu. W ramach współpracy Toyota dostarczyła wypożyczalni Avis 10 000 samochodów połączonych w chmurze.

Platforma MSPF Toyoty jest już wykorzystywana przez wiele firm i systemów, takich jak programy carsharingowe, serwisy wyceniające koszty ubezpieczenia używanych samochodów czy serwisy obsługi flot, m.in. do identyfikacji i logowania użytkowników, pobierania opłat i zarządzania flotą. Na przykład firma Getaround z San Francisco, prowadząca system car-sharingu samochodów prywatnych właścicieli, oparła na MSPF swój system rezerwowania, lokalizacji i uruchamiania samochodów marki Toyota, których właściciele włączyli się do programu.

Najnowszym zastosowaniem Mobility Service Platform jest pierwszy system nadzorowania stanu dróg oparty na danych zbieranych z samochodów połączonych w chmurze, opracowany przez Toyotę we współpracy z władzami Toyota City. W sierpniu został uruchomiony etap testowy. System będzie automatycznie oceniał stopień zużycia nawierzchni na podstawie zachowania samochodu. W fazie testowej Toyota będzie porównywała dane rejestrowane przez samochody z zebranymi wcześniej informacjami o stanie dróg w mieście. System będzie wykorzystywany przez służby odpowiedzialne za utrzymanie dróg w Toyota City.

Toyota stawia na carsharing

Toyota nie tylko nawiązuje współpracę z firmami carsharingowymi i ridesharingowymi na całym świecie, ale uruchamia także własne programy tego rodzaju. Najnowsze przykłady to system YUKÕ w Dublinie, Forli i Wenecji, system Hui na Hawajach czy carsharing samochodów i elektrycznych jednośladów w Bengaluru w Indiach zbudowany przez Toyota Mobility Foundation. W Tokio, Toyota City i Grenoble działają zintegrowane z miejskim systemem komunikacji systemy wynajmu na minuty elektrycznych pojazdów i-Road i COMS.

Big Data w sportach motorowych

Technologia chmury i przetwarzanie dużych zbiorów danych znajduje zastosowanie także w sportach motorowych. Toyota wraz z Microsoftem współpracują przy platformie służącej do zbierania, wizualizacji i analizy danych dostarczanych przez Yarisy WRC podczas rajdów i testów. Platforma przyspiesza rozwój techniczny samochodów rajdowych oraz stanowi kolejne narzędzie doskonalenia techniki jazdy kierowców.

Samochody podłączone do sieci – wyzwania

Podłączenie samochodów do sieci telekomunikacyjnych wymaga skokowego rozwoju infrastruktury. Według szacunków w 2025 roku komunikacja internetowa między samochodami osiągnie poziom miliarda gigabajtów miesięcznie, czyli około 10 000 razy większy niż obecnie. Aby zapobiec przeciążeniu sieci Toyota wraz z partnerami zawiązała konsorcjum, które zbuduje adekwatną infrastrukturę oraz wypracuje standardy i najlepsze praktyki na poziomie krajowym i globalnym.

Wdrażanie nowych produktów i rozwiązań wymaga ich analizy z punktu widzenia doświadczenia użytkownika. Temu celowi służy program badawczy Next prowadzony od czerwca 2017 roku przez Collaborative Safety Research Center Toyoty. Projekt koncentruje się na zagadnieniach autonomicznego prowadzenia i samochodów połączonych w sieci od strony bezpieczeństwa ich użytkowania oraz user experience (UX).

Równolegle zespół skupia się także na systemach monitorowania stanu zdrowia kierowców ze stwierdzonymi poważnymi problemami zdrowotnymi. Projekt skierowany do centrów ratownictwa medycznego powstaje we współpracy z amerykańskimi uczelniami medycznymi.

Postęp wymaga nowych talentów
Dążąc do jak najszybszego rozwoju nowych technologii, Toyota stawia także na wspieranie start-upów. Dlatego w 2017 roku powstał fundusz venture capital Toyota AI Ventures. W przeciwieństwie do większości funduszy inwestujących w młode firmy, Toyota AI Ventures działa w modelu „call and response” – określa najważniejsze wyzwania badawcze i wspiera powstawanie oraz rozwój firm stawiających sobie za cel rozwiązanie tych właśnie problemów, oferując nie tylko kapitał, ale także pomoc merytoryczną i organizacyjną. W polu zainteresowań spółki znajdują się sztuczna inteligencja, robotyka, autonomiczne prowadzenie oraz przetwarzanie wielkich baz danych i technologie chmury.