Przygotuj się na zimę

Nadchodzi zima, w tym roku podobno ma być wyjątkowo ostra, a to oznacza opady śniegu, niskie temperatury i często gorszą widoczność. Co zrobić, aby przygotować auto do tej pory roku?

Ogumienie

Mamy nadzieję, że o zmianie opon nie trzeba nikomu przypominać, ale warto sprawdzić, czy zimowe opony mają odpowiednio głęboki bieżnik. W Polsce przepisy mówią o głębokości co najmniej 1,6 mm, ale w rzeczywistości opona o bieżniku nawet nieco głębszym nie nadąży z odprowadzaniem wody – przy prędkości 100km/h opona musi odprowadzić nawet do kilkudziesięciu litrów na sekundę!

Systemy wspomagania kierowcy

Jeżeli w aucie są systemy kontroli trakcji, ABS, ESP lub inne, wpływające na utrzymywanie toru jazdy lub wspomagające kierowcę przy hamowaniu – należy się upewnić, czy są sprawne. Nie lekceważmy kontrolek ostrzegających o możliwych błędach – jeżeli są one niesprawne, mogą spowodować, iż auto będzie prowadzić się gorzej, niż gdyby tych systemów nie było w ogóle.

Szyby i wycieraczki

przygotowanie auta do zimyZwłaszcza przed trasą dobrze jest skontrolować działanie wycieraczek – zimą pióra zużywają się znacznie szybciej na zamarzniętej lub pokrytej kawałkami lodu szybie. Dotyczy to przednich wycieraczek oraz (jeżeli występują) tylnych oraz na reflektorach. Reflektory biksenonowe wymagają szczególnej staranności, gdyż niewłaściwie rozpraszane mocne światło powoduje oślepianie innych kierowców. Pamiętajmy również o sprawdzeniu stanu płynu do spryskiwaczy – należy używać zimowego, niezamarzającego przy min. -20st . Nie zapominajmy też o teście działania samych spryskiwaczy.

Oświetlenie samochodu

Warto skontrolować wszystkie światła w samochodzie – również światła stop, przeciwmgłowe i oświetlenie tablic rejestracyjnych. W warunkach opadów śniegu widoczność spada drastycznie.

Akumulator

Auto może nie zapalić przy niskich tempeteraturach z powodu braku lub słabego zasilania z akumulatora. Warto sprawdzić, czy akumulator ma odpowiednie parametry, aby uruchomić rozrusznik. W warsztacie można sprawdzić stan akumulatora oraz połączenia kabli prądowych i masowych. Dobrze mieć w bagażniku kable rozruchowe, by w razie konieczności uruchomić auto z pomocą innego samochodu lub pomóc innemu kierowcy.

Świece żarowe

Warto sprawdzić stan świec żarowych zwłaszcza w przypadku silników diesla. Sprawdzenie stanu i ewentualną wymianę najlepiej zlecić mechanikowi – często dochodzi do uszkodzenia świecy, której kawałki mogą dostać się do wnętrza silnika i spowodować jego uszkodzenie.

Sprawdzenie cieczy chłodzącej

Warto sprawdzić odporność na zamarzanie cieczy chłodzącej – można to szybko zrobić za pomocą testera. Temperatura zamarzania nie powinna być wyższa niż -20 stopni Celsjusza. Brak odpowiedniego chłodzenia silnika niesie za sobą kosztowne konsekwencje dla jego trwałości.