Dłużej bez awarii? Uruchamianie auta

Każde auto z czasem się zużywa i nikt nie ma wątpliwości, że to jest stan normalny. Możemy jednak wydłużyć bezawaryjną eksploatację naszych czterech kółek i uniknąć zbędnych kosztów, jeżeli będziemy pamietać o poniższych zasadach.

Kontrola wybranych elementów

GRUPA Janisz - Dłużej bez awarii - uruchamianie autaPrzed ruszeniem w dłuższą trasę oraz okresowo – warto skontrolować poziom oleju i w razie potrzeby – uzupełnić go. Należy pamiętać, aby dolewany olej był zgodny z zaleceniami producenta i miał identyczne parametry jak dotychczas używany. Nie należy przekraczać terminów wymiany oleju (i pozostałych płynów) ustalonych przez producenta – w zasadzie, to korzystniej jest nawet skrócić interwał zmian i wymieniać olej co roku lub 15 tys. km.

Nie można lekceważyć wszelkich wycieków płynów – należy jak najszybciej ustalić przyczynę, najlepiej w warsztacie – usterka może być prozaiczna i łatwa do usunięcia, a konsekwencje awarii kosztowne.

Warto okresowo skontrolować również stan ogumienia, wyważenie kół i ciśnienie w oponach – zbyt małe lub zbyt duże może prowadzić do nierównomiernego lub nieprawidłowego ich zużywania. Zarówno ciśnienie, jak i stan bieżnika ma olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo zarówno osóbw w pojeździe, jak i wokół.

Jeżeli auto wyposażone jest w instalację LPG, koniecznie co roku należy skontrolwać jej stan oraz jej parametry, nieprawidłowe dawkowanie mieszanki może doprowadzić do przegrzewania się silnika, przepalenia uszczelki pod głowicą, czy poważnych uszkodzeń tłoków i całego silnika.

Jeżeli ustawiasz auto na podnośniku, zwróć uwagę nie tylko na stabilne podłoże, ale również na umiejscowienie lewarka – producenci aut oznaczają prawidłowe miejsce najczęściej trójkątnym przetłoczeniem. Dzięki prawidłowemu wybraniu punktu podparcia unikniesz uszkodzenia elementów podwozia, a auto będzie miało stabilniejszą pozycję.

Uruchamianie silnika

Wielu kierowców przed jazdą rozgrzewa silnik na postoju. To błąd – na biegu jałowym silnik rozgrzewa się powoli, lepiej od razu po uruchomieniu auta ruszyć – w ten sposób optymalna temparatura pracy zostanie osiągnięta dużo szybciej.

Jeżeli auto nie jest na codzień użytkowane, warto okresowo doładować akumulator za pomocą prostownika. Najlepiej jednak co jakiś czas przejechać przynajmniej kilka kilometrów – nie tylko ze względu na akumulator, ale również na rozprowadzenie płynów – a w szczególności oleju w silniku i skrzyni biegów – dzięki temu wszystkie części zapewnione będą miały smarowanie. Szczególnie istotne jest to dla aut z turbiną – ten element wiruje z olbrzymią prędkością i konieczne jest jego smarowanie.

Podczas uruchamiania auta, unikaj długiego kręcenia rozrusznikiem – zwłaszcza przy problemach z uruchomieniem silnika – ogranicz ten czas do kilku sekund. Długie kręcenie nie ma sensu – akumulator szybciej się rozładowuje, przyspiesza się zużycie samego rozrusznika i zwiększa się temperatura przewodów i innych podzespołów, może to doprowadzić do nadpalenia szczotek i komutatora. Jeżeli silnik nie startuje, warto zrobić kilkudziesięciosekundowe przerwy po każdym kręceniu rozrusznika – da to chwilę na regenerację akumulatora.

Uruchamianie silnika najlepiej przeprowadzać przy wyłączonych podzespołach pobierających prąd, takich jak radio czy światła. Zwłaszcza te ostatnie powinny zostać włączone dopiero po uruchomieniu silnika – chodzi nie tylko o pobór prądu, ale również o skoki napięcia w inastalacji przy starcie, co przyspiesza zużycie żarówek.

Zapraszamy do diagnostyki i sprawdzenia stanu technicznego w naszym warsztacie. W celu umówienia wizyty prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta pod nr 58 320 16 16.