Czy bać się automatu?

Od wielu lat narosło kilka mitów odnośnie automatycznych skrzyń biegów. Postaramy się nieco przybliżyć tę tematykę i obalić 3 najczęściej powtarzane. Należy pamiętać, że skrzynie automatyczne różnią się między sobą – nie wszystkie działają tak samo, ale mogą służyć długo i bez awarii, jeżeli będziemy stosować się do kilku zasad.

Obsługa skrzyń automatycznych

GRUPA JANISZ - Usługi Samochodowe - Czy bać się automatu?Automatyczne przekładnie to wygoda – nie trzeba wciskać sprzęgła przed zmianć biegu, łatwiej się rusza, płynniejsza jazda bez szarpania. Najbardziej są chwalone za ułatwione poruszanie się w korku – nie trzeba żąglować biegami i pedałami hamulca oraz sprzęgła – wystarczy sam hamulec. To wszystko prawda, ale aby cieszyć się z tej wygody należy od czasu do czasu zadbać o swoją skrzynię biegów.

Wyróżniamy kilka rodzajów skrzyń automatycznych – klasyczna skrzynia automatyczna, skrzynia zautomatyzowana, skrzynia dwusprzęgłowa czy skrzynia bezstopniowa (CVT). Mimo nieco innego działania, łączy je podobny sposób użytkownania – brak sprzęgła i mniejsze zaangażowanie kierowcy. To, niestety, często prowadzi do błędnego stwierdzenia – jest automatyczna, więc nie muszę się o nic martwić. Skrzynia, jak każdy element mechaniczny, potrzebuje od czasu do czasu uwagi – w tym przypadku – okresowej wymiany oleju.

Mity związane z automatyczną skrzynią biegów

1. Większe spalanie
Ten mit wiąże się z tym, iż kilkanaście lat temu automatyczne skrzynie biegów miały najczęściej 3 lub 4 biegi – przez co trudno było utrzymać się w optymalnym dla silnika zakresie obrotów. W tych samych autach ze skrzynią manualną montowane były przekładnie 4- 5- i 6-cio biegowe, co pozwalało na jazdę na niższych obrotach, więc i spalanie było niższe. Obecnie montowane przekładnie z reguły pozwalają na oszczędność paliwa – mają po 6 i więcej biegów (nawet 10 – wprzypadku Mercedesa), a elektronika w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów pozwala na dobranie odpowiedniego przełożenia i utrzymywanie optymalnych obrotów silnika, dzięki czemu w rzeczywistości najczęściej spalanie jest porównywalne lub niższe od auta z manualną skrzynią biegów. Zwłaszcza, kiedy możemy stosować udogodnienie w postaci przełączania trybu jazdy – np. eko lub normal. Oczywiście, w opcji „sport” w ustawieniach samochodu – kiedy to zespół napędowy nastawiony jest na osiągi, nie na oszczędność paliwa spalanie nam wzrośnie zauważalnie. Ale przy manualnej skrzyni biegów, przy późnym przełączaniu biegu na wyższy również spalanie jest zdecydowanie wyższe, niż przy stosowaniu ekodrivingu.

2. Drogie w eksploatacji
Skrzynie automatyczne najczęściej podwyższają koszt zakupu auta, ale eksploatowane w odpowiedzialny sposób (patrz nasze zalecenia poniżej) pozwalają na długą i bezproblemową eksploatację. Jeżeli systematycznie, wg. zaleceń producenta wykonywane były wszystkie wymiany oleju i przeglądy, skrzynie nie sprawiają kłopotu i nie psują się, a koszty są porównywalne do aut z manualną skrzynią biegów. Dzięki możliwościom elektroniki (tryby ekodrivingu) pozwalają na tańszą eksploatację w postaci niższgo spalania.

3. Słabsze osiągi
Ten mit wiąże się z tym, iż stare automatyczne przekładnie miały po 3 lub 4 biegi, a dodatkowo biegi zmieniane były dosyć wolno. Dodatkowym problemem był dobór odpowiedniego przełożenia – nie zawsze idealny. Również szarpanie przy zmianie biegów powodowało dyskomfort. Ale to przeszłość. Dzisiejsze skrzynie automatyczne są szybkie (zwłaszcza dwusprzęgłowe, gdzie nie występuje przerwa w dostarczaniu momentu obrotowego z silnika do osi napędowych) i niemal bezbłędnie dobierają przełożenia. Przy wielu skrzyniach automatycznych kierowca nigdy nie zdoła tak szybko zmienić biegu korzystając ze sprzęgła i manualnej skrzyni.

Dzięki dobrodziejstwu elektroniki w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów jazda samochodem jest nie tylko łatwiejsza i przyjemniejsza – ale również bardziej dopasowana do charakteru kierowcy – w większości przypadków można ustawić tryb na ekonomiczny czy np. sportowy. Żeby cieszyć się z bezawaryjnej eksploatacji skrzyni biegów, koniecznie zapoznajcie się z poniższymi poradami.

Jak przedłużyć życie automatycznej skrzyni biegów

Aby cieszyć się bezawaryjną eksploatacją, należy bezwzględnie przestrzegać zaleceń producenta odnośnie przeglądów i okresowych wymian oleju. Dodatkowo, pamiętajmy o codziennej eksploatacji i unikaniu sytuacji, w których nasza skrzynia automatyczna poddawana jest zbyt dużym obciążeniom. Poniżej, najczęstsze przyczyny szybszego zużycia elementów.

  • Przełączanie biegów – nigdy nie przełączajmy biegu na wsteczny, kiedy auto toczy się do przodu – należy najpierw zatrzymać auto, zanim ruszymy w przeciwnym kierunku. Ta sama zasada dotyczy cofania – jeżeli auto porusza się do tyłu, najpierw zatrzymajmy je, zanim ruszymy do przodu.
  • Nie powinno się przełączać na bieg Neutralny w trakcie jazdy. W zależności od typu skrzyni – może to spowodować gwałtowną utratę ciśnienia smarowania, doprowadzić do zgaśnięcia silnika i braku wspomagania hamulców, itp.
  • W miarę możliwości należy unikać holowania auta – a przynajmniej ograniczyć je do jak najkrótszych odcinków. W przypadku skrzyń bezstopniowych (CVT) auto nie powinno być w ogóle holowane.
  • Parkowanie na wzniesieniu – wyłącznie przy uruchomionym hamulcu pomocniczym (tzw. ręcznym) i drążku w pozycji P (zasada – najpierw hamulec, potem przekładnia na P). Pozostawienie auta tylko na biegu powoduje stałe obciążenie przekładni.
  • Holowanie przyczep, innych aut – należy przestrzegać zaleceń producenta odnośnie maksymalnej wagi holowanej przyczepy/pojazdu. Przeciążanie skrzyni automatycznej prowadzić może do jej uszkodzenia lub przyspieszonego zużycia. Podobnie, należy unikać obciążania auta ładunkiem ponad masę dopuszczoną przez producenta (np. komplet pasażerów + ciężki bagaż).
  • Ruszanie z miejsca – skrzynie automatyczne źle znoszą gwałtowne ruszanie, najlepiej powoli manewrować gazem. Podobne zagrożenie istnieje przy próbie wyjechania ze śniegu (lub błota) – agresywne próby mogą doprowadzić do przegrzania skrzyni biegów. Aby zapewnić odpowiednie smarowanie i nie przeciążać przekładni – dobrze jest przed ruszeniem na zimono najpierw kilkanaście lub kilkadziesiąt sekund rozgrzać auto.
  • Wymiana oleju – należy zawsze stosować ten, który zaleca producent i zawsze trzymać się terminów wymiany.

Zapraszamy do warsztatu GRUPY JANISZ – Usługi Samochodowe na przegląd lub wymianę oleju. Przy okazji nasi mechanicy doradzą, jak korzystać ze skrzyni biegów – w zależności od jej typu – aby dłużej cieszyć się bezawaryjną jazdą. W celu uzyskania szczegółowych informacji lub umówienia wizyty prosimy o kontakt z Biurem Obsługi Klienta pod nr 58 320 16 16.